måndag 23 mars 2015

Läxa till torsdag - Fortsätt på att träna verb

Idag har vi fortsatt att träna verb - olika saker man kan göra. Vi har tränat hur man säger när vi gör något nu (presens) och vi har tränat hur man säger att något hände igår eller tidigare (preteritum).


Läxa till torsdag är dessa 10 verb.


Alla tränar på vad verben heter när man säger dem.
Träna genom att skriva verben.
Om du kan, träna på att stava verben.


Här får du verben:


Nu är jag...                igår var jag...
Nu går jag...              igår gick jag...
Nu leker jag...           igår lekte jag...
Nu springer jag...      igår sprang jag...
Nu heter hon...          igår hette hon....
Nu blir han...             igår blev han...
Nu ser han....             igår såg han...
Nu tänker jag...         igår tänkte jag...
Nu har jag...              igår hade jag...
Nu frågar jag...          igår frågade jag...


Här kan du träna på en kahoot om verb.
Kahoot - verb i presens och preteritum











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar