tisdag 5 februari 2013

Faktatexter

Vi har fortsatt att skriva om djur på biologin. Idag har vi pratat om hur man kan läsa en faktatext. Här är några tips!

-         Är texten för vuxna eller barn?
-         Hur många ord måste jag slå upp eller översätta?
-         Finns det ord som jag inte förstår även när jag slagit upp dom?

-         Hittar jag några ord/fraser som jag känner igen?
-         Finns någon bild till hjälp?
-         Kan jag sätta informationen under någon rubrik? (utseende, miljö, etc.)
-         Finns några nyckelord som jag kan använda?
-         Står det information ”mellan raderna”?

-         Skriv om det med egna ord. Förstår jag mer nu?
-         När jag skrivit om texten, kolla om din kompis förstår det du skrivit.

Vi tittade också på några olika källor och att de kan se olika ut och vara olika svåra. Här är exemplet om Vargen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar